صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۹۶
در گفت‌وگوی صبح صادق با محمد کهندل  اقتصاددان و استاد دانشگاه مطرح شد

پایگاه جامع اطلاعاتی راه مبارزه با فساد اقتصادی

«فساد اقتصادی» همان اژدهای هفت سری است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها مسئولان کشور را به قطع کردن سرهایش فراخوانده و از مسئولان خواستار مبارزه با پدیده فساد اقتصادی شده‌اند. بی‌شک اژدها نامیدن فساد اقتصادی به دلیل چنگ انداختن و سرک کشیدن و تحمیل خسارت‌های مختلف به بخش‌های متفاوتی از اقتصاد است که بخش بزرگی از منافع ملی را به عده کوچکی اختصاص می‌دهد.

محمد کهندل، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با صبح صادق با توجه به اینکه مبارزه با فساد اقتصادی یکی از مهم‌ترین وعده‌های آقای رئیسی به مردم برای تحقق اقتصادی رو به رشد و روشن بود، به راهکارهایی که دولت را در انجام این هدف و مأموریت عالی اقتصادی کمک می‌کند، اشاره کرده است.

محمد کهندل، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره اهمیت مبارزه با فساد اقتصادی در دولت سیزدهم به صبح صادق گفت: «یکی از موضوعات مهمی که آیت‌الله رئیسی در دوران انتخابات بر آن تأکید شدیدی داشتند، بحث مبارزه با فساد اقتصادی بود. بحث ضروری و مهمی که قطعاً یکی‌ از مهم‌ترین مطالبات مردم کشور به شمار می‌رود.»

وی درباره راه‌هایی که می‌تواند به تحقق مبارزه با فساد منجر شود، گفت: «تحقق مبارزه با فساد اقتصادی وابسته به‌ انجام چند کار مهم است که متأسفانه مورد غفلت دولت‌های قبلی قرار گرفت، هر چند دولت‌ها بر مبارزه با فساد تأکید داشتند. از این نظر آقای رئیسی برای توفیق در امر مهم مبارزه با فساد اقتصادی باید چند فعالیت را در دستور کار خود به صورت فوری و اولویت‌دار قرار دهد.»

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: «دولت در اولین روزهای کاری خود برای تحقق وعده مبارزه با فساد اقتصادی باید تیم اقتصادی خود را به صورت یکپارچه، منسجم، جامع و فراگیر برای نهادینه‌سازی شفافیت به کار بگیرد تا به عنوان اولین گام در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی، شفافیت رکن اصلی کاری همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی
شود.»

استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره توضیح داد: «نکته‌ای که حائز اهمیت است، راه‌اندازی پایگاه جامع سیستم اطلاعاتی است که در خصوص نهادینه‌سازی شفافیت اقتصادی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. آقای رئیسی باید در دولت خود بر روی مبارزه با فساد، شفافیت اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات و بهره‌برداری از اطلاعات آزاد برای همه تأکید داشته باشد، یعنی دولت آینده باید دسترسی همه سازمان‌های نیازمند به اطلاعات را از طریق پایگاه جامع اطلاعاتی به اطلاعات مختلف اعم از نظام بانکی، نظام مالیاتی و دستگاه‌های قضایی تسهیل کند.

سیستم برنامه‌ریزی کشور باید به گونه‌ای باشد که هر نهادی که نیازمند اطلاعات است، دسترسی ساده‌ای به اطلاعات داشته باشد و برای فعالیت‌های خود اعم از صدور مجوزها برای کسب و کار یا سایر موارد دسترسی به این سیستم جامع اطلاعات و شفافی را تسهیل کند.»

محمد کهندل درباره جلوگیری از شکل‌گیری فساد مالی در نظام بانکی کشور گفت: «نظام بانکی نیز نیازمند اصلاحات و تغییرات اساسی است. اگر در نظام بانکی تغییرات و اصلاحات اساسی صورت نگیرد، قطعاً نمی‌توان روی مبارزه اساسی با فساد اقتصادی حساب چندانی باز کرد.»

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در باره اهمیت حذف یارانه‌های پنهان و آشکار در روند مبارزه با فساد اقتصادی گفت: «موضوع یارانه‌های شفاف و پنهان مسئله‌ لاینحلی شده که متأسفانه دولت آقای روحانی برای ایجاد تغییرات و حذف یارانه‌های پنهان کاری انجام نداد؛ از این رو دولت آیت‌الله رئیسی هر چقدر بتواند یارانه‌های پنهان را حذف کند و قیمت واقعی کالاها را شفاف کند، هم برای سرمایه‌گذاری و هم برای ثبات اقتصادی و اطمینان به سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور بسیار مفید است.»

وی در این باره توضیح داد: «در کشوری که دولت برای عده‌ای رانت توزیع می‌کند، هیچ سرمایه‌داری مایل به سرمایه‌گذاری و حضور در عرصه‌های مبهم اقتصادی نیست، عرصه‌هایی که در آن هیچ رقابتی وجود ندارد. از این منظر حذف یارانه‌های پنهان و آشکار به بخش‌های مختلف مؤلفه خوبی در از بین رفتن فساد اقتصادی به شمار می‌رود و برای تحقق وعده مبارزه با فساد آقای رئیسی بسیار کارساز است.»

این اقصاددان در ادامه بیان داشت: «اگر دولت آینده دو موضوع کارآمدی و ایجاد شفافیت را در نظر بگیرد و قوای دولت خود را برای تحقق این مهم به کار بگیرد، قطعاً زمینه‌ها و بسترهای لازم برای تحقق مبارزه با فساد آماده می‌شود که در نهایت خروجی آن حذف هر گونه فساد از اقتصاد ایران خواهد بود.»

وی در این زمینه تصریح کرد: «منبع اصلی تولید فساد، دو موضوع غیر شفاف بودن نهادها و سازمان‌ها و تأثیرگذاران در اقتصاد است و فقدان کارآمدی. اگر دولت این موارد را در دستور کار خود قرار دهد، حتماً بخش اعظمی از فساد حذف می‌شود و اصلاً دیگر فسادی تولید نمی‌شود که دولت قصد مبارزه با آن را در سال‌های آینده داشته باشد.

به عبارت دیگر، قبل از اینکه دولت به فکر مبارزه با فساد بیفتد، باید به فکر جلوگیری از تولید فساد باشد تا به هدف والای خود، یعنی حذف هر گونه فساد از عرصه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی برسد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات